Co należy zrobić przed założeniem firmy?

W tym Artykule  opowiem o tym, co zrobić przed założeniem firmy Na podstawie doświadczenia klientów naszego biura Omówię 10 kroków, które należy zrobić przed założeniem firmy, przy czym dopiero Ostatnim krokiem jest zarejestrowanie jej w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej lub KRS

Na ten temat nagrałem również filmik na YouTube, który możesz obejrzeć klikając:

Krok piąty jest szalenie istotny, a krok dziewiąty może okazać się bardzo przydatny dla ciebie dlatego zapraszam do zapoznania się całym artykułem.

Krok 1 – Opracowanie propozycji wartości

Pierwszym najistotniejszym krokiem jest opracowanie propozycji wartości co należy rozumieć pod tym sformułowaniem? Co to jest propozycja wartości? Już tłumaczę, przez propozycję wartości należy rozumieć zbiór produktów lub usług, które oferują wartość dla konkretnego klienta. Propozycja wartości może rozwiązywać problemy klientów lub zaspokajać ich potrzeby. Rozpoczynając własną działalność na samym początku warto się poważnie zastanowić nad tym, co potrafisz robić i czy efektem tej pracy będzie jakaś wartość, za którą klient będzie skłonne zapłacić. Mówiąc inaczej propozycja wartości jest to korzyść twojego klienta, którą Ty jesteś w stanie zapewnić. Na samą propozycję wartości nie składa się wyłącznie produkt lub usługa, ale również wszystkie cechy, które je otaczają. Mogą to być na przykład cechy o charakterze ilościowym jak na przykład cena szybkość obsługi lub dostępność lub cechy o charakterze jakościowym, jak na przykład doświadczenie skuteczność efektywność, lub poziom zaangażowania w realizację danej usługi / produktu. Z tego wynika, że propozycja wartości może być bardzo rozbudowana. Warto jednak pamiętać, że na samym początku biznesu nie warto, a nawet nie powinno się tworzyć rozbudowanej propozycji wartości, ponieważ nigdy przed rozpoczęciem działalności nie mamy pewności, czy dana propozycja się sprawdzi. Dlatego warto na samym początku zbudować minimalną propozycję wartości, za którą klient będzie w stanie zapłacić, a dopiero z biegiem czasu można ją rozwijać i ulepszać.  Na przykład, jeśli jesteś osobą planującą otworzyć firmę, która zapewnia lekarzom usługi wspierające polegające na zapewnieniu lokalu pod gabinet, recepcjonistki oraz całej infrastruktury technicznej, wsparciu działań marketingowych oraz finansowo-księgowych to w pierwszej kolejności spróbuj zaoferować jedną z powyższych usług, którą najłatwiej będzie zrealizować i sprawdź, czy twoi potencjalni klienci będą zainteresowani tą usługą. Jeśli tak się stanie, to dopracuj tą usługę i dopiero wtedy rozwijaj propozycję wartości o kolejne usługi.

Krok 2 – Analiza rynku

Drugim istotnym krokiem jest sprawdzenie i zbadanie konkurencji w tym kroku należy sprawdzić rynek. Należy sprawdzić, czy istnieją usługi lub produkty, które chcesz dostarczyć swoim klientom. Jeśli tak to warto przeanalizować dokładnie co oferują firmy konkurencyjne. Warto wtedy wziąć również na warsztat oferty firm konkurencyjnych, aby zastanowić się co można poprawić. Warto się tutaj pochylić nad czymś, co możecie mocno zniechęcić. Jeżeli stwierdzisz, że już jest sporo firm, które już oferują podobne usługi to nie zniechęcaj się, ponieważ to znak, że istnieje dana potrzeba wśród klientów, którą firmy konkurencyjne zaspokajają. Duża konkurencja oznacza wyższy próg wejścia na dany rynek, ale niech cię to nie zniechęca jest to dobry sygnał i powinien ciebie zmotywować do tego, żeby dopracować swoją propozycję wartości i w taki sposób, aby odróżnić się od ofert firm konkurencyjnych.  

Krok 3 – Analiza docelowej grupy klientów

Należy się też zastanowić nad tym jakich klientów chcesz pozyskać. Mówiąc językiem biznesu musisz określić segment swoich klientów i zdefiniować grupę docelową. Jest masa materiałów o segmentacji rynku i dobieraniu grupy docelowej swoich klientów, nie jestem ekspertem w tym temacie. Dlatego nie chcę rozwijać tutaj tego zagadnienia. Chciałbym jedynie zaznaczyć, że w tym kroku warto skupić się nad tym, jak pozyskiwać klientów, jeżeli masz dobraną grupę klientów, do których chcesz docierać. Warto wiedzieć, że są dwa ogólne sposoby pozyskiwania klientów pierwszym jest pozyskiwanie klientów w sposób aktywny. Jest to próba bezpośredniego kontaktu z klientem czy to przez telefon, czy przez maila ta grupa działań nosi nazwę działań prospektyngowych, które opierają się głównie na aktywnym pozyskiwaniu klientów. Ta forma pozyskiwania klientów jest dobra na samym początku, kiedy nie masz dużych środków na działania reklamowe. Wystarczy wtedy internet, telefon i trochę odwagi, aby wyjść ze swojej strefy komfortu. Drugim rodzajem działań są działania marketingowe tutaj trzeb się dobrze zastanowić gdzie można dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Czy to na Facebooku, czy na jakiejś stronie branżowej lub stron internetowej miejscu, gdzie twoi potencjalni klienci często przebywają lub gdzie szukają usług lub produktów, które oferujesz.

Krok 4 – Model przychodów

W tym kroku warto rozważyć jak planujesz rozliczać się z klientami, czy to w ramach opłaty jednorazowej, czy opłaty abonamentowej. Warto również przeanalizować strumień przychodów w twojej firmie. Jak już uda się Tobie opracować docelową grupę klientów sposób w to sposób, w jaki do nich dotrzesz i rodzaj rozliczeń to trzeba się też poważnie zastanowić nad kosztami, jakie będziesz musiał ponieść, aby dostarczyć daną usługę lub produkt. Warto tutaj wyszczególnić koszty na dwa rodzaje. Koszty stałe to takie, które nie są uzależnione od tego ile wykonasz usługi lub sprzedaż towarów. Na początku biznesu do kosztów stałych co do zasady zalicza się ZUS księgowość, czasem leasing samochodu, lub wynajęcie lokalu.  Wraz z rozwojem firmy, struktura kosztów stałych znacznie się rozrasta. Jednak w początkowym etapie na takich kosztach możemy zakończyć.  Koszty zmienne są uzależnione od ilości usług  lub produktów, które dostarczysz do klientów struktury kosztów należy policzyć na samym początku i dokładnie sprawdzić, czy przychody pokryją sumę wszystkich poniesionych kosztów, jeśli w dłużej w dłuższej perspektywie czasowej koszty będą przekraczać przychody to będzie oznaczać, że biznes nie jest opłacalny. Przy czym należy pamiętać, że na samym początku zawsze trzeba ponieść koszty, a dopiero później zaksięgować przychody.

Krok 5 – Bussines Model Canvas

Skoro już opracowaliśmy już co i jak chcemy robić dla kogo oraz jak będziemy to rozliczać i jakie będziemy musieli ponieść koszty to tak naprawdę mamy mocne fundamenty pod model biznesowy zatem czas na krok piąty. W tym kroku Chciałbym przytoczyć takie pojęcie, jak model biznesowy. Definicyjnie model biznesowy opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wytworzonej wartości. Wstępne już poniekąd opracowaliśmy podstawy modelu biznesowego ale budując cały model biznesowy należy zwrócić uwagę jeszcze na kilka istotnych kwestii. Dobrze opracowany model biznesowy uwzględnia 9 obszarów, które należy dokładnie opracować. Tutaj chciałbym pokazać wzór, na który można opracować swój model biznesowy ten wzór nosi nazwę Biznes Model Canvas

Tak jak już wspomniałem na samym początku, pierwszą i najważniejszą rzeczą według mnie przynajmniej jest określenie propozycji wartości. Drugim istotnym elementem, który trzeba by było określić to jest strumień przy przychodów, który jesteśmy w stanie wygenerować poprzez dostarczanie naszej propozycji wartości. Dodatkowo trzeba by było szczegółowo przeanalizować, jaka będzie struktura kosztów, która którą trzeba ponieść, aby dostarczyć daną propozycję wartości. Następnym elementem, którym już też omówiłem są klienci, czyli segment klientów, do których chcemy docierać z daną propozycją wartości. Docieranie do wszystkich, jest bardzo często błędem na samym początku prowadzenia działalności gospodarczej i warto na samym początku przeanalizować i dokładnie się zastanowić, do jakich klientów chcemy docierać z naszą propozycją wartości. Następnie musimy się zastanowić nad kanałem dystrybucji, Czyli w jaki sposób chcemy dotrzeć do tych klientów i w jaki sposób chcemy dotrzeć na samym początku i w jaki sposób chcemy dostarczać naszą usługę bądź produkt. Dodatkowym elementem, który też trzeba rozważyć to jest relacja jaką będziemy zawiązywać danym klientem. Jeżeli na przykład chcemy otworzyć jakiś e-commerce to, w jaki sposób opracować całą procedurę kontaktu z klientem, procesu zwrotów reklamacyjnych i tak dalej. Może to być na przykład procedura o charakterze ilościowym, czyli całkowicie wyodrębniona procedura kontaktu z klientem poprzez formularze czy to reklamacyjne, czy przez jakieś programy automatyzujące. Drugim sposobem może być relacja bardzo zażyła, jak na przykład nasza kancelaria. Z naszymi klientami mamy bardzo zażyłe relacje. Poza tym, przy opracowaniu modelu biznesowego trzeba się dokładnie zastanowić jakie mamy zasoby potrzebne do stworzenia czy do dostarczenia danej usługi lub produktu. Dodatkowo trzeba szczegółowo określić kluczowe czynności, które należy wykonać, czyli np. zatowarowanie,  zapakowanie, wysłanie, odebranie reklamacji. Dodatkowo też trzeba przeanalizować czy będą nam potrzebni kluczowi partnerzy. W przypadku na przykład działalności e-commerce, trzeba się zastanowić nad tym, kto nam stworzy cały ten sklep internetowy. Musimy rozważyć czy chcemy skorzystać z jakiejś firmy, która dostarcza gotowe rozwiązania sklepowe, czy chcemy skorzystać z jakiegoś specjalisty, który szczegółowo od samego początku do końca przeprowadzi cały proces tworzenia całego sklepu dedykowano dokładnie pod naszą propozycję, W tym miejscu polecam książkę pod tytułem tworzenie modeli biznesowych autorstwa Aleksandra Osterwaldera, który dokładnie i szczegółowo opisuje te 9 elementów.

Krok 6 – Priorytetyzowanie spraw do załatwienia

Jak już opracujemy model biznesowy to masę pracy mamy już za nami, a mimo to jesteśmy dopiero w połowie drogi do własnego biznesu. W kroku szóstym należy na spokojnie się zastanowić co w pierwszej kolejności trzeba zrobić. Tutaj przestrzegam, ponieważ wielu początkujących przedsiębiorców skupia się na rzeczach mniej istotnych. W tym kroku krótko omówię, na co nie zwracać uwagi będąc na początku biznesu. Na pewno nie trzeba zwracać szczególnej uwagi na kwestie związane z szatą graficzną firmy, wizytówkami czy ulotkami. Na samym początku w zupełności wystarczy proste logo, które w przyszłości zawsze będzie można poprawić. Nie warto również skupiać się na dopieszczeniu strony internetowej, ta w podstawowej wersji będzie wystarczająca. Osobiście polecam założenie strony na wordpressie, ponieważ aktualnie jest to jeden z najbardziej powszechnych sposobów. W tym kroku dokładnie i na spokojnie trzeba się zastanowić co tak naprawdę trzeba zrobić, aby dowieść tą minimalną propozycję wartości, którą omawiałem na samym początku. W tym miejscu chciałbym jedynie zasugerować, żeby nie rozdrabniać się na rzeczy, które odciągają cię od rzeczy najistotniejszych. W kroku siódmym przede wszystkim należy się wyedukować w podstawowym zakresie zagadnień związanych ze składkami ZUS, podatkami, księgowością,  kodami PKD i formami opodatkowania. Polecam nasz kanał na YouTube Pokój Podatkowy, w którym omawiam wszystkie te zagadnienia. Link do filmu jest TUTAJ. Natomiast aby nie popełnić największego błędu na początku, należy dokładnie przemyśleć kwestie formy w jakiej będziesz prowadzić biznes.  Tutaj polecam film, w którym omawiam wszystkie dostępne w Polsce rodzaje działalności gospodarczej tworzenia stron internetowych.

Krok 7 – Analiza formy prowadzenia działalności

Natomiast w tym miejscu należy się dokładnie zastanowić czy chcesz prowadzić biznes samemu, czy potrzebujesz wspólnika tutaj jedynie krótko podpowiem, że co do zasady, jeśli  chcesz prowadzić biznes samemu i na początku nie będziesz osiągać wysokich przychodów to możesz na próbę wykonywać tak zwaną działalność nierejestrową. Jeśli chcesz pracować samemu, ale przychody będą przekraczać około 3000 zł miesięcznie to wtedy już musisz założyć jednoosobową działalność gospodarczą Natomiast jeśli planujesz rozkręcić biznes z kimś wspólnie to wtedy już musisz myśleć o spółce. Jednak najważniejsze to musisz się podszkolić z podstaw związanych z podatkami składkami ZUS oraz formami działalności gospodarczej. Możesz również skorzystać w tym zakresie z bezpłatnej konsultacji ze specjalistą w naszym biurze rachunkowym Tutaj możesz zamówić bezpłatną konsultację

  •  

Krok 8 – Poduszka finansowa

W kroku 8 musisz przemyśleć sprawę finansów. Na samym początku biznes raczej nie będzie przynosić dużych dochodów, dlatego dobrze by było zabezpieczyć się na trudniejsze czasy albo jakąś większą poduszką finansową, albo alternatywnym źródłem dochodów. Wielu początkujących przedsiębiorców zaczynało swój biznes na całym albo na połówce etatu w innej firmie. Aby zapewnić sobie bieżącą płynność finansową to bardzo ważne, żeby zabezpieczyć się na trudniejszy moment, ponieważ rozkręcenie własnej działalności pod presją braku dochodów przeważnie nie wróży nic dobrego i z doświadczenia wiem, że raczej nie kończy się dobrze.

Krok 9 – Mit Przedsiębiorcy

Krok dziewiąty wbrew pozorom również jest bardzo ważny. W tym kroku chcę obalić mit przedsiębiorczości. Na samym początku, jeśli sam prowadzisz działalność, albo masz jednego wspólnika to przeważnie obowiązkami dzielicie się naturalnie. Przeważnie prace wykonujesz w większości sam od a do z od działań reklamowo sprzedażowych przez obsługę klienta na wystawianiu faktur skończywszy. Przy małej skali to zawsze działa, ale jeśli firma się rozwinie to wraz z zatrudnieniem pierwszego pracownika zaczynają się pierwsze problemy chociażby z podziałem pracy. Ponieważ to, kto czym się zajmuje, było ustalone w biegu bez szczegółowego zastanowienia. Dlatego proponuję już na samym początku myśleć o firmie jak o organizacji, w której zachodzą poszczególne procesy. Warto sobie rozpisać kto co robi i w jaki sposób to robi nawet jeżeli w twojej firmie na początku ty będziesz robić wszystko. W przyszłości może to to zapobiec wielu problemom. Natomiast w tym kroku chciałbym jeszcze coś dodać od siebie. Nie każdy sprawdzi się jako przedsiębiorca, Błędem jest założenie, że jeśli jesteś dobrym specjalistą w jakiejś dziedzinie to bez problemu zbudujesz własny dochodowy biznes. Prowadzenie firmy to nie tylko obsługa klienta – czytaj realizacja usługi lub wytwarzanie jakiegoś produktu. Prowadzenie firmy to wiele więcej czynności takich jak sprzedaż, ustalania cen, kalkulacji, reklamacji, pilnowania płynności finansowej i wiele innych rzeczy, które są dalekie od tego, co firma wytwarza, lub świadczy. Dlatego przed założeniem firmy dobrze się zastanów czy ilość obowiązków biurokratycznych, finansowych i administracyjnych cię nie przerośnie. Polecam książkę pod tytułem mit przedsiębiorczości autorstwa Michaela Gerbera,

Krok 10 – „dopiero teraz” Rejestracja działalności

Jeżeli na pytanie z kroku 9 o rozwijaniu firmy odpowiedziałeś twierdząco to gratuluję, możesz spokojnie przejść do założenia działalności gospodarczej.

ZAMÓW ROZMOWĘ

Masz jakieś pytania? Coś jest dla Ciebie niejasne? Możesz zamówić bezpłatną konsultację z naszym konsultantem. Wystarczy wypełnic poniższy formularz. Zadzwonimy do Ciebie najszybciej jak to będzie możliwe.
  •